|
Collega R is de autoriteit op ’t terrein van de DVD-kopie. Dus in plaats van zelf te gaan pielen, sprak ik ’m aan.
“Wil jij ’n schijfje voor me branden?” vroeg ik. Collega Jean hoorde dat.
“’n Film branden?” vroeg ie. Hij kwam op ons af. “Welke?”
“Maurice Béjart.” antwoordde ik. “De Notenkraker.” Jean trok ’n bedenkelijk gezicht.
“Oei.” zeidie. “Nee bedankt. Dat soort films is niks voor mij.”
[Dat kan, dacht ik nog, smaken verschillen nu eenmaal. Maar even later bekroop me ’t gevoel dat ie misschien toch niet in de gaten had gehad dat ’t om ballet ging.]
Een echte cultuurliefhebber zou toch nooit de makers hun welverdiende auteursrechten ontzeggen?
{Mowl: Béjart is al jaren dood.}
Als een ware politicus zeg je hetzelfde, alleen met meer woorden.
{Mowl: je hebt ’t nu toch tegen die Bredanaar?}
Broodroof dat is het.
{Mowl: dat zou ik ook zeggen met ’n politieagent als man.}
Ik heb gewoon principes… daar heb ik mijn man niet bij nodig.
{Mowl: tsss.}
Misschien nam Jean de film titel iets te letterlijk 🙂
{Mowl: nou, daar was ik dus even bang voor.}
De Notenkraker, dat is toch de nieuwe van Ron Jeremy?
{Mowl: die naam heb ik moeten opzoeken.}
Branden en kijken zijn toch twee verschillende dingen dacht ik
{Mowl: zeker weten.}
That’s right Teun.
You don’t have to watch it
while you burn it.
{Mowl: natuurlijk niet.}
Wij gebruikten ook een stukje uit De Notenkraker tijdens het opvoeren van de musical (“Pantomime” zeggen ze in Engeland en eigenlijk is dat net even iets anders dan een musical) Sneeuwwitje. Was er niet ooit een Disney-versie van De Notenkraker met ondermeer een gastrol van de jarige Mickey Mouse? Jawel, de beroemdste muis ter wereld is gisteren maar liefst 80 geworden! Een fraai icoon van de mondiale collectie cultureel erfgoed. Niet alleen de “oude” meesters konden kunst maken.
{Mowl: dat was in Fantasia uit 1940.}
Hallóóóóóó’!!!!
Ik heb ook een opleiding genoten hoor!
De notenkraker….Tsjaikovski toch?
{Mowl: ik was d’r gewoon niet helemaal gerust op.}
Mist er niet een disclaimer, zoals “Elke gelijkenis met elitaire voorkeuren berust op louter toeval” of zo?
Ballet in twee dimensies ziet er trouwens niet uit, vind ik. Het lukt mij alleen te genieten van deze kunst op een live podium, en dan nog onder voorwaarden (zoals bijvoorbeeld eersteklas muzikale ondersteuning). ’t Blijft een erg omslachtige manier om van A naar B te komen.
{Mowl: de voorgestelde vrijwaringsclausule is onzin. Van toeval is geen sprake.}
He probably was against
abusing Tsjaichovsky ?
{Mowl: dat zou natuurlijk kunnen.}