Tempo rubato

reproductievleugel

Verleden en toekomst bestaan slechts voorzover wij eraan denken. Alain (1868-1951)

Waarom dit een ‘Reproductie­vleugel’ heet en geen ‘Pianola’ maakte Niels, de museumjongen, me hoogstpersoonlijk duidelijk.

Eind jaren twintig heeft Gershwin himself hier achter gezeten en zijn eigen deuntjes gespeeld. Zijn spel werd via een ingenieuze techniek vastgelegd op een papierrol. En diezelfde papierrol speelt nu de vleugel precies alsof de meester er in levende lijve nog achter zit: in zijn tempo, op zijn volume, met zijn aanslagen.

Kortom: ik heb Gershwin zien spelen. Maar dan zonder Gershwin.

[“Het ontroert me.” bekende ik na afloop van het mini-concert. Niels keek me even aan en besloot toen te glimlachen. Voorzichtig sloot hij de klep.]

Standaard

2 gedachten over “Tempo rubato

Zeg het eens.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.